Toimintatapamme

Toimintamme ydintä ovat perusturvallisen arjen luominen, elämän raamittaminen sekä aiempiin kiintymyssuhteisiin liittyvien häiriöiden ja tunnekokemusten tunnistaminen. Arkemme rakentuu kootuista rutiineista, joita opettelemme yhdessä lasten kanssa. Lapsen osallisuus arjen rutiineihin suhteutetaan hänen osaamistasoonsa, enemmän kuin numeraaliseen ikään. Toimintamme pohjautuu lasten aktiiviseen kuntouttamiseen sekä vahvaan tunnetyöskentelyyn. Käytämme työvälineinä erilaisia taide- ja kulttuurilähtöisiä menetelmiä sekä ympäristö- ja luontokasvatus kulkee arkemme perusteemoina. Askel Juupajoen tiloissa on oma uima-allas sekä lähiympäristö mahdollistaa monenlaiset liikunnalliset harrasteet.

Yhteisökasvatus

Korostamme työyhteisön vuorovaikutustaitojen merkitystä. Yhteisökasvatus on meille työmme peruselementti, jota pyrimme hiomaan niin, että se vastaisi kunkin yksilön henkilökohtaisia tarpeita mahdollisimman tarkasti huomioiden kaikki ne elementit mitä tarvitaan ymmärryksen saamiseksi. Kuntouttavalla työotteella tarkoitamme omaa osallisuutta arjen jakamiseen ja tiiviiseen yhdessä tekemiseen. Tavoitteena on, että palautteen antaminen ja saaminen voi tapahtua turvallisesti molempiin suuntiin ja yhdessä oppien. Myös vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen on osa tavoitteellista työskentelyä, jossa turvallisuus saavutetaan riittävällä läsnäololla ja osaamisella. Usein avoin keskusteluyhteys on toimivin kanava kunnioittavaan lähestymistapaan. 

Vaikka kasvatusotteemme on aikuislähtöistä, tarkoittaa se samalla sitä, että aikuiset suostuvat kasvamaan yhdessä asiakkaiden kanssa ja näkemään omat kehityshaasteensa ja korjaamaan toimintaansa tarvittaessa. Pyrimme luomaan yhteisön, jossa erehtyminen on sallittua ja jossa yhteisön rakenteet ovat niin vahvat, että se antaa uskoa siihen, että kaikilla on turvallista olla yhteisön jäsen omista mahdollisista haasteista huolimatta. Osaamisemme painopiste on vaikeiden kiintymyssuhdehäiriöiden korjaavassa ja sen ennalta ehkäisevässä toiminnassa niin, että traumat eivät vahvistuisi tai tulisi uudelleentraumatisoitumista. Huolehdimme henkilökunnan riittävästä psyykkisen osaamisen kouluttamisesta ja varmistamme heidän traumaosaamisensa. 

Omaohjaajatyöpari

Lapsen käytössä on omaohjaajatyöpari, joka vastaa pääasiallisesti lapsen arjen sujuvuudesta ja huolehtii lapsen käytännön asioista. Omaohjaajan kanssa vietetään myös omaohjaajailtoja, jolloin lapsi saa kaiken huomion osakseen. Omaohjaajista ainakin toinen pyrkii osallistumaan lasta koskeviin neuvotteluihin.

Perheyhteistyö

Perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä tarjotaan kaikille asiakasperheille, jotka kykenevät yhteistyöhön ja sitoutuvat yhteisiin sääntöihin. Perheyhteistyö rakennetaan niin, että se sopii normaaliin arkeemme. Perheyhteistyötä pyrimme tekemään arjen rutiinien ohella. Ne vanhemmat, jotka haluavat osallistua lapsensa arjen rakentamiseen, otetaan mukaan yhdessä sovituilla tavoilla. Välillä kutsumme vanhempia viettämään kanssamme vapaa-aikaa erilaisissa toimintaympäristöissä. Toisinaan perheelle saatetaan tarjota mahdollisuutta esimerkiksi yhteiseen jääkiekkoiltaan yhdessä lapsensa ja ohjaajan kanssa tai yhdessä voidaan pelata tai leipoa. Kaiken toimintamme perustana on yhteisökasvatukselliset arvot ja laaja-alainen maailmankatsomus, joka sietää ihmisen moninaisuutta ja ihmiselämän erilaisuuden kirjoja. Jokainen lapsi ja perhe tuo tullessaan palan omaa perhekulttuuria mukanaan, jota pyrimme kunnioittamaan ja samalla luomaan yhteisen toimintakulttuurin, jossa kaikki tietävät turvallisesti roolinsa ja uskaltavat tuoda aidosti esille.

Juhlat

Erilaiset juhlat kulkevat tärkeänä osana mukana vuoden kiertoa ja pyrimme varaamaan runsaasti aikaa niiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Myös lasten ystävät ja läheiset kutsutaan mukaan osallistumaan. Sosiaalityöntekijöitä kutsumme myös mukaan esimerkiksi juhliimme. Toivomme jokaisen lapsen saavan mahdollisuuden kohdata omaa sosiaalityöntekijäänsä muissakin tilanteissa kuin asiakassuunnitelmissa.